Biuro Informacji Gospodarczej

Co to jest Biuro informacji gospodarczej (BIG)?

 

Biuro informacji gospodarczej (BIG)

to instytucja, która przyjmuje, przechowuje i ujawnia dane przede wszystkim o nierzetelnych dłużnikach, chociaż w coraz większym stopniu gromadzone są też informacje pozytywne tj. o terminowo regulowanych zobowiązaniach. Umieszczenie w BIG stanowi dla nierzetelnego dłużnika dolegliwość, gdyż w przypadku np. ubiegania się o kredyt, dostanie decyzję odmowną lub otrzyma kredyt na znacznie gorszych warunkach.

 

Przekazanie informacji do BIG może uniemożliwić lub utrudnić:

  • uzyskanie kredytów i pożyczek bankowych oraz innych usług i produktów bankowych takich jak karty kredytowe, czy limit debetowy na koncie osobistym
  • uzyskanie pożyczek od SKOKów i firm pożyczkowych
  • dokonywanie zakupów na raty,
  • zawieranie umów cywilno-prawnych takich jak umowa najmu,
  • podpisanie lub przedłużenie umowy na telefon komórkowy, dostęp do Internetu, dostawy gazu, prądu i wielu innych usług

 

Do BIG przekazywane są zadłużenia z tytułu:

  • usług telekomunikacyjnych
  • wystawionego tytułu wykonawczego
  • kredytu, pożyczki, karty kredytowej
  • zobowiązania alimentacyjnego
  • usług telewizji kablowej i satelitarnej
  • najmu i dzierżawy
  • ubezpieczenia
  • leasingu
  • innych usług (energia elektryczna, woda, gaz)

 

Sektory współpracujące z BIGami:

  • banki
  • SKOKi
  • instytucje pożyczkowe
  • wierzyciele wtórni
  • firmy leasingowe
  • towarzystwa ubezpieczeniowe
  • operatorzy telewizyjni
  • przedsiębiorstwa telekomunikacyjne
  • komunikacja publiczna
  • jednostki samorządu terytorialnego
  • dostawcy mediów
  • zarządcy, wspólnoty mieszkaniowe
  • usługi komunalne
  • stowarzyszenia oraz fundacje
  • konsumenci
  • przedsiębiorcy (wszystkie branże)

Od 2010 r. podstawą prawną funkcjonowania BIG-ów jest ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Biura informacji gospodarczej działają pod nadzorem Ministerstwa Gospodarki.

 

Według stanu na grudzień 2013 na rynku w Polsce działają 4 biura informacji gospodarczej:

  • BIG InfoMonitor
  • Krajowy Rejestr Długów BIG
  • Rejestr Dłużników ERIF BIG
  • Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej (KBIG)

Każdy z nich działa samodzielnie i prowadzi odrębną listę dłużników. Nie ma między nimi przepływu informacji, są w stosunku do siebie konkurencyjne. Aby skuteczniej zweryfikować rzetelność swojego przyszłego kontrahenta, zaleca się wystąpić z zapytaniem do każdego z BIG-ów. Wierzyciel może zdecydować się dopisać dłużnika do tylko jednego lub kilku BIG-ów jednocześnie. Konsument może dopisać dłużnika tylko wtedy, gdy należność jest stwierdzona tytułem wykonawczym. Przykładem takiego tytułu jest sądowy nakaz zapłaty zaopatrzony w klauzulę wykonalności.

Przedsiębiorca może sprawdzić:

  1. dowolnego przedsiębiorcę, w tym siebie, bez ograniczeń;
  2. konsumenta, za jego pisemną zgodą.

Konsument może sprawdzić:

  1. dowolnego przedsiębiorcę, bez ograniczeń;
  2. siebie, bezpłatnie raz na 6 miesięcy (nie może sprawdzać innych konsumentów).

 

SPRAWDŹ SIEBIE!

Kontroluj wszystkie informacje, które pojawiają się na Twój temat w Rejestrze BIG – pobierz Informację Ustawową (raport z BIG) bezpłatnie jeden raz na 6 miesięcy.

 

Co zyskujesz?

  • dostęp do Raportu o Sobie - sprawdzisz kto i jakie informacje o Tobie wpisał do Rejestru BIG,
  • dostęp do Raportu z Rejestru Zapytań - sprawdzisz kto pytał o Ciebie w okresie ostatnich 12 miesięcy,
  • informację na temat tego co banki, firmy telekomunikacyjne i przedsiębiorcy wiedzą na Twój temat.

 

Więcej informacji znajdziesz:

Cechą charakterystyczną BIG-ów jest otwartość dla podmiotów bez względu na sektor gospodarki w jakim działają, w przeciwieństwie do BIK lub Bankowego Rejestru, które są zarezerwowane wyłącznie dla instytucji finansowych typu banki, SKOK-i.

Z bazy, którą gromadzi i udostępnia m.in. BIG InfoMonitor mogą korzystać wszyscy – zarówno banki, firmy, instytucje oraz osoby indywidualne. Szczególnie ci ostatni, często nie mają wiedzy lub też nie zdają sobie sprawy jakie korzyści mogą z niej czerpać. W przypadku sprawdzania firm, wystarczy znajomość numeru NIP, aby dowiedzieć się, czy dane przedsiębiorstwo reguluje swoje zobowiązania w terminie. Taka informacja może być ważna, w momencie podejmowania decyzji o zakupie mieszkania, zmianie pracy, a także przy wyborze wycieczki w biurze podróży.

Aby dowiedzieć się czy dana firma lub osoba fizyczna nie boryka się z problemami finansowymi wystarczy pobrać w Biurze Informacji Gospodarczej Raport o Przedsiębiorcy lub Konsumencie. Zawierają one informacje, czy dany podmiot figuruje w Rejestrze Dłużników BIG, na jaką kwotę zalega oraz przez kogo został dopisany.

 

5 kroków do skutecznych negocjacji z wierzycielem:

  1. Nie unikaj wyjaśnienia sprawy polubownie. Przecież często przeterminowana należność nie wynika ze złej woli, tylko z trudnej sytuacji życiowej lub po prostu z niedopatrzenia.
     
  2. Pamiętaj, że wierzyciel lub jego pełnomocnik chcą Ci pomóc, a nie pogrążyć. Obu stronom zależy na rozwiązaniu problemu, więc bądź otwarty na kompromis i współdziałanie.
     
  3. Bądź zawsze dobrze przygotowany na rozmowę z wierzycielem, zastanów się, co możesz zaproponować, ile pieniędzy możesz przeznaczyć na spłatę. Warto wcześniej zgromadzić wszystkie potrzebne materiały i starać się wyjść naprzeciw z propozycjami. Ułatwi to szybsze dojście do porozumienia na korzystniejszych warunkach.
     
  4. Pamiętaj, że konsekwencje niepłacenia zobowiązań mogą być dotkliwe – wpis do rejestru Biura Informacji Gospodarczej skutkuje utrudnionym dostępem do kredytów, pożyczek, zakupów na raty, ale także może uniemożliwić podpisanie umowy z operatorem Internetu lub telefonii. Warto wcześniej ustalać z wierzycielami zasady płatności.
     
  5. Dotrzymuj podjętych ustaleń – to ważne, aby Twoi wierzyciele wiedzieli, że pomimo pewnych trudności starasz się wywiązywać z zobowiązań.

Są to sposoby, którymi można ułatwić sobie życie w przypadku, gdy przewidujemy czasowe problemy finansowe lub obniżenie naszych dochodów. Ponadto zaletą wcześniejszego podjęcia rozmów jest także utrzymanie dobrej historii kredytowej, co powinno zdecydowanie ułatwić zaciąganie kredytów w przyszłości lub też zaciągać na zdecydowanie dogodniejszych warunkach przeznaczonych dla bardziej wiarygodnych partnerów.

 

Źródło BIG InfoMonitor oraz Wikipedia




INFOLINIA
801 044 280*
*opłata wynosi 36 groszy brutto za minutę połączenia

81 446 30 00 z tel. kom.

INFOLINIA DLA KART
58 511 20 70*
*opłata jak za połączenie z nr stacjonarnym

Live Chat

 

dwa + siedem =
(zab. przed spamem)
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies do przechowywania identyfikatora sesji użytkownika. Pliki cookies wykorzystywane są też do zabezpieczenia formularza kontaktowego oraz w mechanizmie wyświetlania niniejszego komunikatu. Nasz serwis wykorzystuje też pliki cookies do celów statystycznych - system statystyk Google Analitycs oraz SalesManago. Możesz zrezygnować ze zbierania tych informacji poprzez pliki cookies, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki - niemniej w takim przypadku nie gwarantujemy poprawnego działania serwisu.